Arnbak Banjos

Handbuild banjos

Velkommen til ARNBAK BANJOS

kontakt mail: oarnbak@fiddle.dk

"HANDMADE BANJOS FOR HANDMADE MUSIC"

Det er min hobby at bygge banjoer. Banjoerne bygges efter de gamle traditionelle metoder. Jeg benytter primært tørt og lagret genbrugstræ. Især har dansk egetræ vist sig at have overraskende fine egenskaber som tonewood. Jeg benytter også bøgetræ,asketræ, paulownia wood, mahogni,teak og andre træsorter. Til fretboard bruges ibenholt,ask,mahogni og rosentræ.

Halsen på banjoerne er lamineret med tre lag solid wood. Halsene kan derfor forekomme at være bygget lidt mere kraftigt end på morderne maskinfabrikerede banjoer. På moderne banjoer ligger der nemlig en justerbar metal-truss-rod inde i halsen. På mine banjoer er det primært træets naturlige styrke der gør halsen stabil. Det er det samme man ser på vintage banjoer fra bl.a. Vega. De holder jo stadig fint ligesom gode gamle træskibe.

OBS: Som ekstra fortærkning af halsen kan jeg finde på at bruge 2 stk. carbon fiber truss-rods. Banjoerne med carbon fiber truss rod har: "NX" betegnelsen efter bygge nr.

Jeg bygger mine halse med lidt mere bredde ved nut (eks:3,6-3,9cm.) det giver større afstand imellem strengene og øger derfor pladsen til fingrene. Det er der ang. flere professionelle banjospillere der sætter pris på. Afstanden fra strengene til selve gribebrættet må ikke være for stor. Denne vil dog altid kunne finjusteres via de 2 koordinator rods. Jeg kan selv bedst lide at strengene ligger tæt på gribebrættet. Jeg laver selv mine koordinator rods af massiv messing.

Jeg bygger mine banjo bevidst uden nogen særlig udsmykning. Træets årer og særpræg giver hver banjo naturlig enkelhed og personlighed.

På custromline/primiumline banjoerne er potten lavet som blockrim. Disse potter tager lidt længere til at lave, men har efter min mening særlige fordele. Træets plunky lydegenskaber fremhæves ved især clawhammer spil. Blockrims er meget stabile og stærke. Lyden bedres som træet sætter sig.

Mit primære byggefokus er traditionelle openback banjoer. Enten G-scale eller A-scale banjoer til clawhammer. Til tider kan der dog komme en longneck banjo op på høvlebænken og sjældent en tenorbanjo.

Mine mest enkle banjoer med præfabrikerede plywood rims er derimod med metal tonering. Jeg opgraderer potten og monterer en håndbygget hals. Jeg forsker også i hvor billigt jeg vil kunne lave en rigtig god banjo. Kan den mon laves af grantræ fra Jem & Fix? En dag vil det vise sig?

Om en banjo skal have metal tonering eller ej er en lydmæssig smagssag. Det ene er derfor ikke mere rigtigt end det andet. Personligt har jeg forkærlighed for integrerede toneringe af træ. Det er f.eks. her egetræets personlige tonekvalitet og lyd overrasker positivt. Træsort og design af en tonering i træ har stor betydning for lyden. Jeg forsker tilstadighed med stor nysgærrighed også med dette.

Jeg har igennem næsten fyrre år været amatør spillemand. For ca 12 år siden via min deltagelse i Folkskovlund fik jeg for alvor øje på clawhammer oldtime spillestillen. Siden har jeg på hobbyplan arbejdet på at lære at spille clawhammer og på et tidspunkt begyndte jeg at bygge banjoer til clawhammer. Da jeg selv spiller er jeg også kritisk overfor hvordan instrumentet netop er at spille på. Derfor vil mine banjoer aldrig være helt nye og ganske uberørte. Jeg har spillet dem til, hvilket er en fordel fordi småfejl rettes og træet sætter sig.

Som udgangspunkt bygger jeg ikke banjoerne med henblik på salg, men til eget brug. Jeg spiller derfor selv på dem. Men for at vi stadig kan være i vores lille hus, kan det forekomme, at nogle af banjoerne bliver til salg. Priserne ligger i så fald i det velkendte banjo prisleje pænt i "midten" hvilket er billigt for en håndbygget banjo. Holdningen er at man kan få en handcrafted banjo til samme pris som en god proff. mellemklasse fabriksbanjo. Jeg spiller som sagt selv et stykke tid på hver banjo. Det betyder at småfejl opdages og rettes, men også at banjoerne sjældent er helt nye og jomfruelige. Jeg ser dette som en reel fordel.

Mine banjoer vil altid og af gode grunde være unikke. Min årsproduktion er nemlig kun på 2-3 banjoer! Jeg bygger udelukkende af lyst på samme vis som jeg spiller af lyst.

Arnbak Banjos må gerne kaldes for en lille "Hobbyvirksomhed"

Udover håndbyggede banjoer arbejdes der også lidt med at bygge nygleharper. Primært med inspiration fra den gamle Moraharpe. Den originale Mora harpe kan iøvrigt ses på museum: Zorn i Mora.

Jeg tilbyder desværre ikke generelle reperationer af andre musikinstrumenter end den gratis service jeg yder på de banjoer jeg har bygget.

Jeg er jo ikke uddannet instrumentmager, hvorfor jeg af gode grunde kun kender egne selvbyggede banjoer ud og ind.

Aktuelt er der optaget en film om byggeprocessen. Kan ses under : NYHEDER

Jeg tilbyder også at komme ud og spille og fortælle om Arnbak Banjos. "Hvordan bygger man en openback banjo?"

SE mere om mine fortælletilbud på: www.fiddle.dk

Kontakt mig via mail: oarnbak@fiddle.dk

Jeg er altid klar til en uforpligtigende banjo snak. Clawhammer banjoer jo min hobby.

 

"HANDMADE BANJOS FOR HANDMADE MUSIC"

My banjos are built accoding to the old traditional methods of craftmannship. I mainly use dry and stored recycled second hand types of wood. In particular, danish oak has proved to have surprisinly fineproperties as tonewood. I allso use beech,ash,paulownia,mahogany and other types of woods. For fretboard i prefure ebony, rosewood and ash.

The necks are mainly laminatedwith three layes of solid wood. Some banjonecks will allso be maounted with carbon fiber truss rods. These very banjos are mark with a NX. I build my banjonecks a bit more width at the nut. 3,6 to 3,9cm. It gives slightly greater distance between the strings and increases the space for the fingers to play melodies. There are several professional banjo players who appreciate this.

On the custom line/ premium line banjos, the pots are made as blockrims. The sound properties of the wood are highlighted, blockrims are very strong and stable. The sound improves as the wood settles.

My E-folks banjos with prefabricated plywood rims has a metal tonering. Whether a banjo should have a metal tonering or not is a matter of sound taste. One is therefore no more correct the other. Personally, I have penchant for integrated wooden tonerings. It is here the wood´s personal tone and sound surprises positively.  

My primary building focus is preferably traditional openbacks. Either G-scales or A-scales fore clawhammer. At times,however, a longneck banjo can up on the planer bench and rarely a tenor banjo.

For almost forty years I have been an amateur folkmusic fiddler. About 12 years ago, through my participation in Folkskovlund, I rearly watched the clawhammer oldtime playingstyle. Since then and with help from my friends and youtube I have been working on learning how to play clawhammer and at one point I started to build my first banjo. Since I am playing folkmusic I am very critical of how the instrument behave. I have played all my banjos, which is an advantage because small errors are corrected and the wood settles.

You are allways wellcome to mail me at: oarnbak@fiddle.dk